Het is een beetje een tweestrijd binnen de verschillende bedrijven en ondernemers. Laten we de medewerkers in hun eigen kleding rondlopen, of zorgen we voor bedrijfskleding? Bij sommige soorten banen is het niet eens een vraag, maar is het normaal om bedrijfskleding te dragen. Denk hierbij maar eens aan de zorg of de horeca, waar bedrijfskleding bedrukken vanzelfsprekend is. Maar waarom is dit zo normaal in deze en andere bedrijven? Wat zijn nou eigenlijk de voordelen hiervan, en heeft het ook nadelen om allemaal dezelfde bedrijfskleding te dragen?
Waarom wel bedrijfskleding?
Het laten bedrukken van bedrijfskleding en deze dragen zorgt er voor dat de medewerkers gemakkelijk te herkennen zijn voor gasten of buitenstaanders. Hierdoor is het niet alleen overzichtelijk, maar dit is ook een teken van gastvrijheid en service. Daarnaast zorgt het natuurlijk ook voor wat meer naamsbekendheid, als mensen bijvoorbeeld langs lopen of je op een andere locatie aan de slag bent. Bij sommige werkplekken is het dragen van werkkleding zelfs verplicht volgens de arbo-voorschriften. Als werkgever moet je hier dan aan voordoen, dus waarom zou je die kans dan niet gebruiken om de bedrijfskleding te personaliseren?
Dit zijn de risico’s
Wanneer je gaat voor bedrijfskleding, kan het investeren in goede bedrijfskleding en het bedrukken hiervan een belangrijk iets zijn. Wanneer je gaat voor goedkope materialen of een slechtere kwaliteit om geld te besparen, loop je het risico om juist het tegenovergestelde te bereiken. Deze bedrijfskleding wordt gezien door potentiële klanten of gasten, en als het niet goed staat of slechte kwaliteit is, kan dit als een slecht imago gezien worden. Daarnaast is er altijd de vraag over het wassen van de bedrijfskleding, doen de werknemers dit zelf of laat je dit door het bedrijf regelen? Er zijn natuurlijk allerlei wasvoorschriften en mogelijkheden van verkleuringen.
